5 SEO TIPS

5 SEO tips voor 2022

Zoekmachine Google wordt steeds slimmer. Het is opletten dat deze het menselijk brein niet voorbijstreeft. Wil je goed vindbaar zijn in Google, dan moet je deze SEO tips zeker lezen! Bedenk ook dat SEO (Search Engine Optimization) altijd blijft veranderen. De SEO tips zijn dan ook gericht op 2022 en verder.

Scoor in Google met SEO

SEO verbetert je ranking in Google zodat je hoger scoort in de zoekresultaten en zo meer leads kan genereren. SEO is dus een belangrijk onderdeel van elke online strategie.

SEO verandert voortdurend

Niemand weet hoe de zoekalgoritmes van Google exact werken, maar wat vaststaat is dat ze voortdurend bijgeschaafd worden. SEO evolueert dus voortdurend. Zoekresultaten worden steeds individueler en lokaler. Het is belangrijk dat SEO- en performanceteams data en inzichten met elkaar delen. Er wordt steeds meer mobiel gezocht en het aantal gesproken zoekopdrachten groeit exponentieel. De populariteit van adblockers zorgt ervoor dat organisch zoekverkeer belangrijk blijft.

1.

Verbeter de laadsnelheid van uw pagina

Wanneer je pagina langer dan 2 seconden aan het laden is dan is meer dan de helft van de bezoekers alweer vertrokken. Verklein scripts en afbeeldingen, hier valt al veel winst uit te behalen.

De laadtijd van uw pagina is om een aantal redenen belangrijk:

Allereerst, als uw laadsnelheid te laag is, zal Google dit herkennen en uw webpagina lager in Google plaatsen. Maar een trage website heeft ook invloed op de manier waarop uw websitebezoekers met uw pagina’s omgaan. Als gevolg hiervan zullen die negatieve interacties ook je ranking schaden.

Hoe langzaam is te langzaam?

Onderzoek toont aan dat 40% van de bezoekers websites verlaat als het langer dan 3 seconden duurt om de pagina te laden. Wat nog schokkender is, is dat 80% van die bezoekers niet meer terugkomen naar die website.

Dit is verschrikkelijk voor uw SEO-ranking omdat het uiteindelijk het verkeer naar uw site doodt. Maar aan de andere kant, als je pagina snel laadt, blijven mensen terugkomen. Het algoritme van Google herkent de populariteit van uw website en past uw zoekrangschikking overeenkomstig aan. 

Dit maakt het uiterst belangrijk om zowel de paginasnelheid als de reactietijd van de server te optimaliseren. Als je de snelheid van je website wilt testen, zijn er gratis online diensten zoals Google pagespeed beschikbaar.

Hiermee kunt u uw website vanaf verschillende locaties over de hele wereld testen. Als u merkt dat uw site traag werkt, kunt u het thema en de plug-ins van uw website controleren.

2.

Mobielvriendelijke versie

Je kunt het je bijna niet voorstellen maar ook in 2022 zie je nog websites die totaal niet mobielvriendelijk zijn. Dit is echt wel een ranking factor, daarom moet je hier kritisch naar kijken. Mobielvriendelijk betekent dat de website zich automatisch aanpast naar het apparaat van de gebruiker, in dit geval een smartphone of tablet. Dit is altijd beter dan een aparte mobiele versie van de website.

Waarom is een mobielvriendelijke website zo belangrijk?

Het feit dat u een website heeft, betekent niet dat deze is geoptimaliseerd voor telefoons en tablets. Hoewel het misschien wat extra tijd kost om verschillende ontwerpen te maken, maken de volgende reden voor een mobielvriendelijke site het de moeite waard.

  • Google geeft prioriteit aan mobielvriendelijke websites boven websites die niet mobiel vriendelijk zijn. De Google-algoritmewijziging van 2015 veranderde de manier waarop Google mobiele zoekresultaten weergeeft. Websites die zijn geoptimaliseerd voor mobiel scoren hoger dan websites die dat niet zijn.
  • Over de hele wereld zijn er mensen die gebruik maken van mobiele apparaten om van alles te doen, van eenvoudige zoekopdrachten op het internet tot het kopen van peperdure concertkaartjes en nog veel meer. De reden? Het is snel en gemakkelijk. Consumenten in elke branche willen snel krijgen wat ze zoeken.
  • Uw bedrijf wordt gezien als modern en relevant. U biedt misschien enkele van de meest nuttige, waardevolle en unieke producten of diensten op de markt, maar als de mobiele ervaring van uw website slecht of niet bestaat, zal uw bedrijf een digitaal fossiel zijn en mensen aanmoedigen om ergens anders hulp te zoeken. Aan de andere kant zijn mobielvriendelijke websites eigentijds, hypermodern en legitiem – ze helpen bij een goede eerste indruk bij uw klant en laat ze uw website vaker willen bezoeken.
  • Het is goed voor de reputatie van uw bedrijf. Niet alleen online, maar ook offline. Mensen zullen websites waar ze een geweldige ervaring mee hebben goed onthouden – ook bij websites waar zij slechte ervaringen mee hebben, zullen zij die onthouden en meestal niet meer bezoeken. Reputatie is alles, en de meeste bedrijven kunnen het zich niet veroorloven om mensen een slechte ervaring te geven, digitaal of anderszins.

3.

Long-tail zoekwoorden

Nog steeds probeert iedereen te scoren op short-tail zoektermen, terwijl de toekomst naar de long-tail zoektermen gaat. Dit komt omdat mensen specifieker zoeken, simpelweg om op de juiste pagina uit te komen.

Wat zijn long-tail zoekwoorden?

Long-tail zoekwoorden zijn specifieker en komen minder vaak voor dan andere zoekwoorden. Ze zijn veel specifieker dan korte zoekwoorden waardoor uw site sneller gevonden kan worden bij specifiekere zoekoprdachten.

Waarom focussen op long-tail zoekwooden?

Het is veel gemakkelijker om te ranken voor long-tail zoekwoorden dan voor meer algemene zoekwoorden, omdat minder websites strijden om een hoge positie op de resultaatpagina’s van Google. Hoe langer (en specifieker) uw zoektermen zijn, hoe gemakkelijker het is om voor de term te ranken. Vanwege de grootte van het internet is het gemakkelijker om uw publiek voor uw specifieke branche te vinden. Als u zich concentreert op een groep long-tail zoekwoorden, kan dit u veel verkeer opleveren. Een ander voordeel van het focussen op long-tail zoekwoorden is dat, hoewel deze zoekwoorden minder worden gebruikt in de zoekresultaten, de bezoeker die uw website vindt die ze gebruikt, eerder geneigd is om uw dienst of product te kopen.

Laten we zeggen dat ik op zoek ben naar een nieuw bordspel. Ik begin mijn zoektocht met de term “Bordspellen”. Na wat zoeken kom ik er al snel achter dat ik een bordspel wil dat zowel geschikt is voor kinderen als een educatief element heeft. Mijn zoektocht gaat verder, maar ik gebruik nu de zoektermen “Educatieve bordspellen voor kinderen”. Of als ik deze week in Rotterdam ben, kan ik er zelfs een lokale zoekterm van maken: “Waar te koop educatieve bordspellen voor kinderen in Rotterdam”. Dit zijn beide long-tail zoekwoorden. Door deze trefwoorden te gebruiken, zal ik nieuwe resultaten vinden die meer lijken op mijn zoekintentie. De kans dat ik een bordspel koop is door deze specifiekere zoektocht flink vergroot.

4.

Afbeeldingen op uw website

We zijn heel visueel ingesteld, daarom is het gebruik van afbeeldingen altijd goed. Overdrijf dit niet want een pagina moet voor het grootste gedeelte uit tekst bestaan. Gebruik bij voorkeur unieke afbeeldingen, dus niet overgenomen van een andere website of een stockfoto.

Hoewel Google al algoritmen voor afbeeldingherkenning heeft ontwikkeld en verschillende patenten heeft voor systemen en methoden voor afbeeldingherkenning, is het optimaliseren van uw afbeeldingen voor uw SEO nog steeds een goede gewoonte.

Het zoeken naar een afbeelding kan een geweldige bron van verkeer zijn. Een tip om uw positie bij het zoeken naar afbeeldingen te verbeteren is: kies altijd een afbeelding die bij uw tekst past. Algoritmen voor afbeeldingherkenning identificeren opvulafbeeldingen, evenals stockfoto’s en worden daardoor niet gerangschikt.

5.

Doe ook aan afbeelding optimalisatie!

Afbeeldingen van een onjuist formaat zijn vaak de boosdoeners achter langzaam ladende pagina’s. omdat paginasnelheid en SEO nauw met elkaar verbonden zijn, is afbeeldingcompressie een belangrijke factoor voor een goede SEO.

Schaal afbeeldingen om de laadtijden van pagina’s te verbeteren. De laadtijd van de pagina is een belangrijke factor om de SEO van uw website als waardevol te beschouwen. Het gebruik van grotere afbeeldingen heeft invloed op de gebruikerservaring, waardoor Google de ranking van uw website bestraft. Het formaat van een afbeelding kan het verschil maken tussen een pagina die snel wordt geladen en een pagina die langzaam wordt geladen en die snel door gebruikers wordt verlaten. Zorg er bij het formaat van de afbeeldingen voor dat de werkelijke grootte en de weergavegrootte van de afbeeldingen dicht bij elkaar liggen; anders beschadigt u de sitesnelheid als u onnodig grote afbeeldingen uploadt.

Kies afbeeldingen van hoge kwaliteit. Afbeeldingen zullen interessanter en aantrekkelijker zijn voor de bezoekers van uw website als ze van hoge kwaliteit zijn. Maak indien mogelijk een aangepaste afbeelding die uniek is voor uw website, zodat u kunt opvallen bij het zoeken naar afbeeldingen. Houd er rekening mee: veel gebruikers klikken door afbeeldingen om de afbeelding op uw website te bekijken. Publiceer dus inhoud met geoptimaliseerde afbeeldingen om meer verkeer te krijgen op uw website. Gebruik de juiste bestandsgroottes voor afbeeldingen. Grote afbeeldingen vertragen de laadtijden van websites. In plaats van uw gebruikers een slechte ervaring te bezorgen (wat resulteert in slechte SEO-resultaten op lange termijn), kunt u het formaat van uw afbeeldingsbestanden wijzigen.

Kunnen we jou helpen met SEO?

Ohmweg 57-k
2952 BD Alblasserdam

T: 078 20 32 803
E: info@helemaaldebom.nl