NAP_HelemaalDeBom_30

De kracht van een goede call-to-action

Ieder bedrijf maakt een website of schrijft een artikel met een doel: Om de bezoeker aan te zetten tot het uitvoeren van een actie. Dit kan het aanmelden op een nieuwsbrief of het kopen van een product zijn. Voor het aanzetten tot een actie hebben we in marketing-land een mooie term: Call-to-action. Wil je meer weten over call-to-action? Lees dan verder!

Wat is een call-to-action?

Ja, de laatste zin uit de vorige paragraaf was dus een call-to-action. Maar wat is een call-to-action eigenlijk? Een call-to-action is een marketingterm die iemand oproept tot een bepaalde actie. Het belangrijkste doel van een call-to-action is: Het trekken van de aandacht en conversie genereren. Bijvoorbeeld het bekijken van een video, het lezen van een artikel of aanschaffen van een dienst of product.

Waarom is een goede call-to-action zo belangrijk?

Met een call-to-action probeer je de conversie te verhogen. Eigenlijk bevat iedere website of reclame wel een call-to-action maar wat zijn de ingrediënten voor een goede call-to-action? Een doeltreffende call-to-action bevat meestal het volgende:

  • Ze zetten positief
  • Ze beginnen met een werkwoord
  • Ze worden in een contrasterende kleur gebruikt
  • Ze zijn heel duidelijk

Bevat jouw call-to-action de bovenstaande zaken niet, dan is de kans kleiner dat een potentiële klant converteert. Maar als jouw call-to-action kort, maar krachtig is en aanzet tot actie, dan is de kans groter dat er conversie plaatsvindt. En daarom is het zo belangrijk dat je een goede call-to-action hebt.

Voorbeelden van een goede call-to-action

Om een beeld bij een goede call-to-action te creëren, vind je hier een aantal voorbeelden van een goede call-to-action. Je zal zien dat de call-to-actions de 4 ingrediënten bevat en dus aanzet tot een actie.

1. Just do it! – Nike

Laten we beginnen met een van de meest bekende: “Just do it”. De boodschap is dat de klant het alleen nog maar hoeft te doen. Het volgen van je dromen, beginnen met sporten of het kopen van je nieuwe Nikes: Just do it!

2. Werken bij Defensie

Deze hebben we allemaal wel op TV gezien: Werken bij Defensie (werkenbijdefensie.nl). Het doel is om meer technische mensen te werven bij Defensie. Daarom hebben ze als boodschap: ‘Is onze technologie bij jou in de juiste handen?’. Ze laten meteen weten wat ze van jou verwachten.

3. Geniet volop. Ga voor Premium! – Spotify

Met ongeveer 180 miljoen betaalde gebruikers mogen we zeggen dat Spotify ook gebruik  maakt van goede call-to-actions. Door de tekst in de knop ‘Neem een gratis proefabonnement’ zetten ze mensen aan tot het uitproberen van hun mooie dienst. Het is immers gratis dus wat let je? Nadat je overtuigd bent van de uitgebreide muziekbibliotheek, maak je met plezier die €9,99 over en bom: Weer een conversie.

Met een goede call-to-action breng je jouw doelgroep in beweging. Je zet ze aan tot de actie en kan hiermee de conversie op jouw website (of andere marketinguiting) verhogen. Wil je meer weten over call-to-action en hoe je ze op jouw website kan gebruiken? Laat het ons weten en we kijken graag met je mee!

(Ja, dat was er weer een… sorry.)

Wil jij ook goede call-to-actions op je website?