Wat zijn cookies? En hoe gaan we cookieloos?

Wat zijn cookies? En hoe gaan we uiteindelijk cookieloos?

Op iedere website kom je ze tegen: Cookies. Overal moet je die irritante cookiemelding wegklikken (ja, ook bij ons). Vaak zijn cookiemeldingen helemaal niet goed ingesteld. Teksten als “Door van onze website gebruik te maken, gaat u automatisch akkoord met de cookies” zijn bijvoorbeeld niet toegestaan. Maar hoe moet het dan wel? Wat zijn cookies eigenlijk en hoe gaan we uiteindelijk cookieloos?

Wat zijn cookies?

Een cookie is een klein bestandje wat in je browser wordt geïnstalleerd. Voor elke website die jij bezoekt wordt er een zo’n bestandje aangemaakt en dat bestandje wordt aan jou gekoppeld. Daaraan ben jij voor die website te herkennen.

Waar worden cookies voor gebruikt?

Een cookie slaat informatie op over jou. Denk bijvoorbeeld aan het selecteren van een taal. Als je een website bezoekt moet je vaak kiezen in welke taal je die website wilt bekijken. En als het goed is hoeft je dat maar één keer te doen. Dat komt omdat een cookie jouw keuze heeft opgeslagen. Cookies die deze werkzaamheden verrichten noemen we essentiële cookies. Die hebben we nodig voor het goed functioneren van een website en een prettige ervaring.

Dus er zijn ook niet-essentiële cookies?

Ja, zogenaamde tracking cookies. Tracking cookies zijn bedoeld om jouw te volgen, tracken, van website naar website.

Voorbeeld:
Je kijkt op een kleding website naar een nieuwe broek en denkt erover om ‘m te bestellen. Je stelt je aankoop toch maar uit en kijkt even later op een weersverwachting-website om te kijken of het gaat regenen. En ineens zie je die ene broek aan de zijkant van de website waar jij nét naar zat te kijken!

Nou, dat is toevallig! Of toch niet?

Nee, niet echt. Dit is namelijk het werk van tracking cookies. Die hebben jou vanaf de kleding website gevolgd naar de andere website en laten jou daar een advertentie van die broek zijn in de hoop dat jij ‘m alsnog gaat bestellen.

Allemaal leuk, maar hoe gaan we nou cookieloos?

Waarom eigenlijk cookieloos?

Het is natuurlijk prachtig voor marketeers dat we mensen over het internet kunnen volgen en ze gerichte advertenties kunnen laten zien, maar hoe zit dat eigenlijk met de privacy? Als jij op iedere website alle cookies accepteert, geef je indirect toestemming om je te laten volgen. Het probleem is dat de meeste mensen die niet doorhebben. Ze lezen de cookiemelding of het cookiebeleid niet en klikken op accepteren zodat ze van die irritante melding afzijn. Of de knop om de cookies niet toe te staan is zo klein gemaakt, dat je ‘m niet eens kan zien.

Daarnaast maken veel website gebruikers zich zorgen over het doorverkopen en delen van hun gegevens. Onder andere Apple is al begonnen met het weigeren van third-party cookies. Zo willen zij een einde maken aan het volgen van gebruikers zonder toestemming.

First-party cookies

Eén van de betere alternatieven voor het verzamelen van consumentengegevens is het gebruik van first-party cookies. First-party cookies worden verzameld via je eigen website en worden pas uitgegeven wanneer een gebruiker rechtstreeks de website bezoekt en de cookies accepteert. Deze data is zeer relevant omdat het een beeld geeft van de manier waarop bezoekers op jouw website reageren.

Resultaat

Doordat je alleen gegevens verzameld via je eigen website, volg je je website bezoeker niet meer over meerdere websites. Dit zorgt voor een veiliger gevoel bij de website gebruiker omdat ze alleen toestemming aan jou geven om hun informatie te gebruiken. Jij kan deze informatie vervolgens weer inzetten om de ervaring op jouw website te verbeteren.

Word jij koekie van al die cookies?

Wij helpen je met het fixen van je cookies
mail of bel Bas!