Nieuwe klanten: Hoe haal je ze binnen?
Een van de meest gestelde vragen aan ons is: Hoe krijg ik meer klanten? Als online marketingbureau is dit één van de hoofdtaken voor onze klanten. Wij zorgen er niet alleen voor dat je online beter zichtbaar bent maar ook dat je goed te vinden bent door jouw doelgroep. Deze doelgroep bevat een aantal potentiële klanten en die zoeken het beste bedrijf of ondernemer in de branche. Dat kan er natuurlijk maar één zijn: Jij! Maar welke stappen kan je nemen om die nieuwe klanten binnen te halen? Wij zetten ze hier op een rij.
Bepaal de ideale klant
Het bepalen van je ideale klant is heel belangrijk voordat je nieuwe klanten gaat binnenhalen. Je moet namelijk weten wie het beste bij je bedrijf en je dienst of product past. Zodra je dat duidelijk hebt kan je een marketingplan gaan maken.
Als je op zoek gaat naar je ideale klant, start je door te kijken voor wie jouw product of dienst interessant is. Deze fase noemen we het doelgroeponderzoek. Door voldoende informatie te verzamelen weet je op welke groep jij je kan gaan richten. Voor een klusjesman in Amsterdam heeft het weinig nut om naar nieuwe klanten in Maastricht op zoek te gaan. Een klusjesman wil zijn klant het liefst in de buurt zodat hij zo weinig mogelijk reistijd heeft. Deze tijd kan hij weer besteden aan de klusjes want daar verdient hij uiteindelijk zijn geld mee. Zijn ideale klant is dus iemand die op zoek is naar een handige vakman in de omgeving Amsterdam.
Spreek je ideale klant aan
Nu je weet wie je ideale klant is, kan je gaan starten met je marketing. Want jij weet wie je ideale klant is, maar je ideale klant weet nog niet wie jij bent. Daarom moet jij actief bekend gaan worden in de doelgroep van jouw ideale klant. Dit kan je op een aantal manieren doen:
- Plaats bijvoorbeeld op je website dat je een professional bent in een bepaalde regio of op een bepaald gebied. Wanneer jouw ideale klant dus zoekt naar jouw specialisatie of iemand in de buurt, komen ze sneller bij jou terecht.
- Maak een aparte pagina voor Google op je website voor een bepaalde doelgroep. Verwerk daar specifieke zoektermen in zoals bijvoorbeeld ‘Vakman in Amsterdam’ of ‘Specialist in stijlvolle badkamers’. Door op de pagina al specifieker te zijn, zul je sneller gevonden worden door mensen die precies jouw product of dienst nodig hebben.
- Gebruik social media. Maak een social media account aan op Facebook, Instagram of Linkedin en nodig zo veel mogelijk mensen uit. Op deze pagina kan je vervolgens alle producten, diensten en acties delen van jouw bedrijf. Zo kom jij altijd in beeld bij je ideale klant want iemand die jouw diensten niet nodig heeft, zal niet op je pagina komen.
Target de doelgroep
Staat alles op je website goed ingesteld? Dan kan je je marketing een boost geven met een online campagne. Met een online campagne kan je targeten (richten) op het zoekgedrag van jouw ideale klant. Je kan bijvoorbeeld een advertentie maken op basis van de zoekterm, doelgroep en locatie. Valt er iemand in deze groep? Dan zal diegene jouw advertentie te zien krijgen. Zo verspil je geen onnodig marketingbudget aan ongeïnteresseerde mensen. Vaak lees je dat flyeren ook een manier is om je boodschap over te brengen maar hoe weet je of iemand geïnteresseerd is in jouw flyer? Daarom kan een online campagne een stuk effectiever zijn.
Sell & up-sell
Heb je potentiële klanten in je netwerk zitten? Maak dan gebruik van een exclusieve aanbieding om ze sneller binnen te halen. Benoem bijvoorbeeld dat het eerste gesprek gratis is. Of dat je het eerste product tijdelijk kan verkrijgen met 50% korting. Op deze manier kan je mensen stimuleren om sneller iets kopen bij jou. Daarnaast kunnen ze direct kennismaken met jouw product of dienst. Je bent daardoor bekend en vertrouwd. Mochten ze ooit nog eens zoiets nodig hebben, is de kans groot dat ze eerst naar jou bellen voordat ze gaan zoeken.
Houd je relaties warm
Heb je uiteindelijk nieuwe klanten binnengehaald? Zorg er dan voor dat je ze waardeert. Houd contact met je klanten, ook op momenten dat je niets aan ze wil verkopen. Het is belangrijk om een relatie op te bouwen zodat de drempel om jou te contacteren veel lager ligt. Zo kunnen ze jou sneller bellen voor advies of een andere vraag. Door vanaf het begin al goed mee te denken met je klant kan je de tevredenheid vergroten. En klanten die heel tevreden zijn vertellen dit verder en dat zorgt uiteindelijk weer voor: Nieuwe klanten.
Conclusie
Het is van groot belang om altijd aandacht te besteden aan zowel het binnenhalen van nieuwe klanten als het onderhouden van de relaties met bestaande klanten. Hoewel marketing gericht is op het werven van nieuwe klanten, is het van belang om ook de vertrouwensrelaties met bestaande klanten te koesteren. Zij hebben al vertrouwen getoond in jouw dienst of product en kunnen daarom als ambassadeurs optreden en nieuwe klanten aanbrengen. Bovendien kan het onderhouden van goede relaties met bestaande klanten leiden tot upselling, waarbij je hen kunt voorzien van passende aanbiedingen en hen zo nog beter van dienst kunt zijn. Zo maak je je eigen bedrijf en dat van jouw klanten helemaal de bom.