Google Analytics 4: Hoe te gebruiken voor mijn website?
Google Analytics 4: Hoe te gebruiken voor mijn website?
Google Analytics 4 (GA4) is de nieuwste versie Google Analytics. Het gaat Universal Analytics vervangen. Het is daarom erg belangrijk dat jouw website klaar is voor deze nieuwe versie van Google Analytics. In de zomer van 2023 stopt Universal Analytics en moet je al een tijdje overgestapt zijn naar Analytics 4 zodat je genoeg data opgebouwd hebt.
Veel bedrijven zijn al op de hoogte van de nieuwe versie maar vinden het lastig om de overstap soepel te laten verlopen. Vooral de implementatie in de website wil nog wel eens problemen geven. Maar wat is het voordeel van GA4? En hoe schakel je over van Universal Analytics naar GA4?
Verschil tussen GA4 en Universal Analytics
Het grootste verschillen tussen Google Analytics 4 en Universal Analytics is dat GA4 werkt met het event-driven model. In tegenstelling tot Universal Analytics die altijd meet via sessies, gekoppeld aan data van gebruikers. In Universal Analytics maken we een nieuwe weergave aan wanneer we bepaalde data willen toevoegen of ontsluiten. In Google Analytics 4 werkt dat anders. Hier werk je met één weergave en is het dus niet meer mogelijk om meerdere weergaven toe te voegen.
Dit zijn de grootste verschillen op een rij:
Overstappen naar Google Analytics 4
Na de overstap naar GA4 kun je gewoon gebruik blijven maken van je oude Universal Analytics-property. Niet alleen bevat Google Analytics 4 helemaal geen historische data. De rapportage-interface in Google Analytics 4 is behoorlijk uitgebreid.
Google Analytics 4 is al heel ver maar hier en daar zijn ze nog in ontwikkeling. Misschien vraag je je nu af: Waarom nu al overstappen dan? Zie deze periode als een soort overgangsperiode. Universal Analytics is gestopt met doorontwikkelen; alles wordt op GA4 ingezet. Op termijn zal Analytics 4 dus steeds completer en aantrekkelijker worden. Hoe eerder je begint met data verzamelen, hoe beter!
Stap 1: Upgrade naar GA4
Ga naar analytics.google.com en log in op jouw account. Vervolgens ga je naar de property die je wilt upgraden en klik je op ‘Instelassistent voor GA4’.
Klik hier op de button ‘Aan de slag’ en klik vervolgens op ‘Property maken’.
Yes, je nieuwe Google Analytics-property is nu aangemaakt!
Stap 2: Nieuwe trackingcode in je website plaatsen
De volgende stap is het plaatsen van de nieuwe trackingcode. Klik op de blauwe knop ‘Naar uw GA4-property
Kies vervolgens voor de optie ‘Taginstallatie’ en klik op de juiste Gegevensstream
Als je GA4 installeert via Google Tag Manager kopieer je hier het Metings-ID. Je kunt ook zonder Google Tag Manager blijven werken. Gebruik in dit geval de trackingcode onder ‘Algemene sitetag (gtag.js)’ en plaats deze in de header van je website. Weet je niet hoe dit moet? Stuur dit dan door naar je website bouwer.
Stap 3: Property instellingen controleren
Controleer of de instellingen van de Google Analytics 4 property goed staan. Check ook de tijdzone- en valutainstellingen.
Dit zijn de basisstappen voor het overzetten van je Universal account naar je GA4 account! In een andere handleiding zullen we verder ingaan op het instellen van conversies, filteren van IP’s en gebeurtenissen migreren.
Wil je meer weten over Google Analytics 4 of kom je er toch niet helemaal uit? Laat het ons weten en we kijken graag even met je mee!